Výživa BioSpace

16.07.2010 00:58

 

Výživa

Kolik z vás už se někdy snažilo zhubnout? A kolik z vás se dalo na hubnutí podle nějaké „osvědčené“ diety? Kolik z Vás díky ní zhublo? A kolik z vás opět tato ztracená kila nabrala zpátky? Jak se jednou pustíme do nějaké z diet, nastartujeme tím mechanismus, který má stále stejný charakter „úspěchu“ – úbytek váhy za ustavičného odříkání, krátkodobou výdrž na této váze a následné znovu-získaní váhy, která předčí dokonce tu původní. Rozhodla jsem se proto shrnout do tohoto článku 5 nejznámějších diet, ve kterých naznačím jejich klady a zápory. Především se zaměřím na jejich úskalí a proč fungují jen dočasně. V druhém dílu tohoto článku také opět nezapomenu zopakovat zásady, které vedou k dlouhodobému úbytku váhy, bez hladovění a s preventivním účinkem proti nejen civilizačním onemocněním. Ačkoliv je tato cesta delší, vydrží Vám na celý život.

Dieta – marketingový tah

2251556 Stačí jméno autora (nejlépe osoba, která je mediálně známá či charismatická tvář), přitažlivý název knihy (nejlépe s oslňujícím názvem nějakého města či státu) a jednoduché pravidlo, které Vám pomůže hlavně rychle a snadno zhubnout a lidé, kteří tak moc chtějí zhubnout.

Většinu lidí ani nenapadne se zamyslet nad tím, že dieta je špatná, že je nevhodně sestavená či příliš radikální a že se nedá dodržet. Slovo dieta slouží jako výborný marketingový tah, který dokáže vydělat obrovské množství peněz. Začne to vydáním knihy, pokračuje mediálním zájmem, poblouznění veřejnosti, změnou chování lidí, nakupování daných „povolených“ potravin. Poptávka po určitých potravinách vyvolá, že nabídka začne vyrábět speciální potraviny s určitými označeními a magickými formulkami, že to doporučují ti a ti odborníci přes tu a tu dietu. „Dietní průmysl“ tahá za všechny špagátky.


 

lekar-sestra-inbody

O to je pak horší, když tyto diety držíte a výsledky nevidíte. A ani většinu lidí nenapadne se zamyslet nad tím, že dieta je špatná, že je nevhodně sestavená či příliš radikální, že se nedá dodržet (a už vůbec ne po celý život). Naopak si začnete vyčítat, že Vy jste zklamali, Vy jste to (zase) nedokázali, Vy jste selhali a nemá to cenu. Jste o jeden nezdar bohatší a Vaše sebevědomí klesá. Řekněte jim NE


Úskalí těchto diet tkví v tom, že tyto diety jsou pouze dočasné. V jednom časopise se dočtete „zhubněte za týden“, „buďte štíhlí za měsíc“. A ano, Vy se snažíte pečlivě určitý režim diety dodržovat, měsíc je za Vámi, Vy si oddechnete, jste na sebe hrdí, jak jste to odříkání vydrželi, ale co uděláte? Vrátíte se ke své obvyklé („normální“) stravě.


Možná to tady omílám stále dokola a pojem jo-jo efekt už všem něco říká (stává se z něj strašák), ale dokud se budeme dočítat z nejrůznějších zdrojů o všech těch pár-denních či několikadenních dietách, v knihkupectví na nás bude číhat nespočet knížek, které nás nabádají k držení banánových a kdo-ví-jakých-všech diet, je toto omílání stále na místě.

© 2010-2012 WebMaster a-dvorak@seznam.cz

Vytvořeno službou Webnode